Η πρωτη ταξη της Ξενης Γλωσσας

Τα τελευταία χρόνια επικρατεί η τάση της παρα- κολούθησης μιας ξένης γλώσσας, και ιδίως της αγγλικής, από πολύ μικρή ηλικία. Σ' αυτό το στάδιο τα παιδιά μαθαίνουν εύκολα και επιπλέον αποκτούν καλύτερη προφορά, εφ' όσον ακολουθείται η σωστή μέθοδος και προσέγγιση από κατάλληλα καταρτισμένο και προετοιμασμένο καθηγητή. Είναι σημαντικό λοιπόν να ξέρουμε πώς μαθαίνουν τα μικρά παιδιά.
Τα μικρά παιδιά μαθαίνουν εντελώς διαφορετικά από τους μεγάλους, διαφορετικά ακόμη και από τα μεγαλύτερα παιδιά. Όπως τόνισε ο Ελβετός ψυχολόγος Jean Piaget τα παιδιά σ' αυτή την ηλικία μαθαίνουν μέσω εμπειριών, κάνοντας πράγματα και όχι θεωρητικά. Πρέπει λοιπόν να βρεθούν σ' ένα περιβάλλον όπου θα συμμετέχουν ενεργά για να μάθουν μέσα από κατάλληλες δραστηριότητες. Ξέρουν όμως ότι ο κόσμος κυβερνάται από κανόνες. Ίσως δεν τους καταλαβαίνουν αλλά το να υπάρχουν τους δίνει μια αίσθηση ασφάλειας. Έτσι μια σωστά οργανωμένη τάξη βοηθά στη μάθηση.


Ένα άλλο χαρακτηριστικό των παιδιών αυτής της ηλικίας είναι ότι μαθαίνουν σαν μέλη μιας ομάδας. Χρειάζεται λοιπόν να βρίσκονται με άλλα παιδιά, να επικοινωνούν μαζί τους και με το δάσκαλο χρησιμοποιώντας τη γλώσσα. Σ' αυτή την περίπτωση ο δάσκαλος είναι το πρότυπο, η βασική πηγή της γλώσσας και πρέπει να την παρέχει σωστά και σε αφθονία κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Τα παιδιά δεν αναλύουν τη γλώσσα, τη δέχονται όπως είναι και έχουν την τάση να μιμούνται και να επαναλαμβάνουν ό,τι ακούν. Και επειδή η γλώσσα είναι δεμένη με την κουλτούρα χρησιμοποιώντας πολιτιστικά στοιχεία κάνουμε την τάξη έναν πραγματικό μικρόκοσμο γεμάτο ενδιαφέρον και κίνητρα για το παιδί.
Επιπρόσθετα, τα παιδιά δε συγκεντρώνονται για πολλή ώρα στην ίδια δραστηριότητα και συνεπώς χρειάζονται συχνές αλλαγές και ποικιλία γιατί διαφορετικά αδιαφορούν και όχι μόνο δε μαθαίνουν αλλά μετατρέπονται σε ταραξίες της τάξης. Η ικανότητα του καθηγητή να μπει στον κόσμο των παιδιών, να βρει θέματα που τους ενδιαφέρουν και να τα οργανώσει σωστά θα οδηγήσει σε μια ξεχωριστή εμπειρία για όλους.
Τέλος, οι μικροί μας μαθητές θέλουν να νιώθουν ότι τα καταφέρνουν, χρειάζονται την επιβράβευσή μας για να διατηρήσουν θετική στάση απέναντι στη μάθηση. Λέξεις όπως λάθος ή αποτυχία δεν πρέπει να υπάρχουν στην επικοινωνία μαζί μας. Κάνοντάς τα να νοιώθουν επιτυχημένα έχουμε καλύψει το μισό δρόμο στο ταξίδι της σωστής μάθησης.

Χρειάζεται λοιπόν να νιώθουν ασφάλεια μέσα από σωστή οργάνωση, χαρά μέσα από κατάλληλες δραστηριότητες και επιτυχία μέσα από την επιβράβευση και αναγνώριση της αξίας τους.