Μαθητικο Αγχος...τροποι αντιμετωπισης

Παρακάτω υπάρχουν κάποιες χρήσιμες συμβουλές προς τους γονείς- αλλά και άμεσα προς τους ίδιους τους μαθητές- που μπορεί να βοηθήσουν :
1. Ενισχύστε τα παιδιά να κάνουν μικρά διαλείμματα λίγων λεπτών κάθε μία ώρα, ώστε να ξεκουράζονται για λίγο και να μπορούν να συγκεντρωθούν ξανά στο διάβασμα τους.
2. Ενισχύστε τα παιδιά να φτιάχνουν ένα πλάνο διαβάσματος σε σχέση με την ύλη και τον χρόνο που θα διαθέσει, έτσι ώστε να έχουν την αίσθηση ότι το διάβασμά τους έχει αρχή, μέση και τέλος για να μην πελαγώνουν και χάνονται μέσα στην ύλη.


3. Βοηθήστε τα παιδιά να βάλουν μία τάξη στο δωμάτιο τους, έτσι ώστε να μη σπαταλούν άδικα τον χρόνο τους για να βρουν τα βιβλία τους και τα τετράδιά τους. ΟΜΩΣ υπάρχουν πολλά παιδιά που βρίσκουν τάξη μέσα στην αταξία τους!!!
4. Ακούστε και παρατηρήστε τα παιδιά, χωρίς πάντα να είστε παρεμβατικοί δίνοντας οδηγίες ή ασκώντας κριτική. Το πιο σημαντικό είναι η εξασφάλιση για τα παιδιά ενός σταθερού και ήρεμου περιβάλλοντος, που εκ των πραγμάτων θα περιορίζει το άγχος τους και μια στάση που θα περνάει το μήνυμα ότι καταλαβαίνετε την ιδιαιτερότητα της κατάστασης που περνάνε.
 
5. Αποφύγετε συγκρίσεις με άλλα παιδιά, έτσι ώστε να μη νιώθουν μειονεκτικά ή κατώτερα κάτι που επιδρά πολύ αρνητικά στην αυτοεικόνα τους και που τις περισσότερες φορές δημιουργεί άγχος.
6. Υποστηρίξτε και ενισχύστε και άλλες δραστηριότητες των παιδιών, όπως αθλητισμό, κοινωνικές συναναστροφές, εξόδους, εκδρομές.
Ειδικά μια ήπια και συχνή κινητική δραστηριότητα (π.χ ελαφρύ τρέξιμο, χαλαρό αθλητικό παιχνίδι) έχει άμεσα ‘αγχολυτικά’ αποτελέσματα.
7. Προσπαθήστε να δώσετε εναλλακτικές λύσεις στα παιδιά σας όταν αγχώνονται, έτσι ώστε να μη φαντάζουν όλα δύσκολα και ακατόρθωτα (π.χ. ένας χαμηλός βαθμός σε ένα διαγώνισμα, δεν σημαίνει ότι δεν θα περάσουν στις εξετάσεις ή ένα χρονικό διάστημα που μπορεί να έχουν μία πτώση στην επίδοσή τους εξαιτίας της κούρασης δεν σημαίνει και πάλι αποτυχία )
8. Αν περιορίστε το δικό σας άγχος, περιορίζετε απευθείας και το άγχος των παιδιών σας.
9. Βοηθήστε το παιδί να θέσει ρεαλιστικούς στόχους.
10. Εξηγήστε στο παιδί την σημασία της ξεκούρασης, της καλής διατροφής και του καλού ύπνου, αλλά καλό θα είναι να μην επιβάλλετε κάποιο ‘πρόγραμμα’, κάτι που έτσι κι αλλιώς είναι δύσκολο με τους εφήβους.
11. Βοηθήστε το παιδί να διαχειριστεί το χρόνο του σωστά: αυτά που το παιδί βλέπει 'βουνό', ο γονιός μπορεί να το βοηθήσει να τα 'σπάσει' σε μικρότερα κομμάτια, για να μπορεί να χειριστεί.
12. Δώστε στο παιδί κίνητρα: μια ανταμοιβή για τη λήξη των εξετάσεων ή κάποιας γραπτής εξέτασης (άσχετα με την ‘αποτέλεσμα’) είναι σημαντική για να κινήσει το ενδιαφέρον του παιδιού
13. Αποφύγετε να πείτε στο παιδί σας ότι σας απογοήτευσε λόγω των επιδόσεων του και να υπερηφανεύεστε στο παιδί σας 'εγώ στην ηλικία σου ήμουν πρώτος μαθητής'
14. Αποφύγετε να μειώνετε το παιδί σας με το 'εμένα όταν ήμουν μικρός δεν μου έδιναν τίποτα οι γονείς μου, όχι σαν εσένα...'
15. Ποτέ μην υποχρεώνετε το παιδί σας να διαβάσει όταν είναι κουρασμένο